Època Clàssica
Dionís al Museu Britànic.
Aquesta escultura del déu del vi es
veu frontal i rígida. Els plecs de la roba intenten donar sensació de moviment
i sinuositat. Els cabells i la barba estan ben elaborats. Podríem pensar que
subjectava una copa de vi amb el braç que li manca. Trobem una manca
d’expressió al seu rostre, hieratisme.
Dionís al Louvre.
Aquesta imatge de Dionís és molt
diferent de l’anterior, mostra un Dionís més jove i sense barba. L’escultura
transmet sensació de moviment gràcies al contrapposto.
Tot i així, és un contrapposto tan extrem que es podria classificar com a corba
praxitel·liana. La inclinació de la cintura és molt marcada, el moviment
s’exalta més amb la posició de les cames i els braços. Veiem que el cap del déu
està adornat amb uns motius vegetals. Seria fàcil confondre’l amb Apol·lo
perquè porta fulles de llorer. Dionís inclina el cap cap a un costat i la seva
expressió és serena.
Renaixement
Bacus i el petit sàtir, 1497, Michelangelo, marbre.
Aquesta imatge mostra el déu del vi
sense expressió. No porta barba i els cabells no són gaire notables. El color
fosc del marbre dóna a l’obra un aspecte antic. La cama endarrerida i els
braços doblegats intenten donar sensació de moviment. L’anatomia non està gaire
ben elaborada.
Barroc i Rococó
Infant Dionís, 1629, François
Duquesnoy, marbre.
Aquesta imatge és diferent de les
anteriors perquè ens representa Dionís quan era infant. El marbre fosc dóna un
aspecte obscur molt propi de l’època. Podem distingir que el personatge
representat és Dionís perquè va acompanyat del raïm. Es pot interpretar que
agafa el raïm i no una copa de vi perquè encara està a l’època de la infantesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada